Ewidencja i kontrola zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków
Ewidencja i kontrola zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków
Zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. z 2019r., poz. 2010 t.j.), gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji :
1). Zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
2). Przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
3). Umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
W związku z powyższym zwracamy się do mieszkańców Gminy Szudziałowa o wypełnienie druku zgłoszenia posiadanego zbiornika bezodpływowego ( szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków i dostarczenie go do Urzędu Gminy Szudziałowo.
Jednocześnie informujemy, że pracownicy Urzędu Gminy Szudziałowo będą kontrolować umowy oraz rachunki potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych, ponieważ zgodnie z art. 6 ust 1 ww. ustawy (ucpg ) właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Zgodnie z art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wójt Gminy sprawuje kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ustawy; do kontroli stosuje się przepisy art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska ( POŚ).
Ponadto zgodnie z art. 363 ww. ustawy POŚ, Wójt może, w drodze decyzji nakazać osobie fizycznej, której działanie negatywnie oddziałuje na środowisko wykonanie w określonym czasie czynności zmierzających do:
1). ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia;
2). przywrócenia środowiska do stanu właściwego.
Informujemy, iż osoby które nie mają jeszcze podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych powinny to uczynić niezwłocznie, gdyż w pierwszej kolejności przy kontroli będą sprawdzane umowy oraz rachunki potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych.
Wykaz podmiotów prowadzących działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
z terenu gminy Szudziałowo.
Lp. |
Podmiot |
Adres |
telefon |
1. |
„ITER H.S Stanisław Chociej” |
Sokolany 1 , 16-100 Sokółka |
85 711 13 17 |
2. |
„ WC Serwis”Sp. z o.o Sp. Komandytowa |
ul. Szybowa 2, 41- 808 Zabrze |
32- 278 45 31 |
3. |
„MILATRANS” PL. Lucyna Borowska |
Łyski 77M, 16-070 Choroszcz (zmiana adresu 7.11.2019): Łyski, ul. Serwisowa 1, 16-070 Choroszcz |
85 651 27 12 |
4. |
ZGK Szudziałowo |
ul. Bankowa 1, 16-113 Szudziałowo |
85 711 14 01 |
Wg stanu na dzień: 31.12.2019r.
Rejestr Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalny od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Szudziałowo.
Zgodnie z art. 9 c, w związku z art. 9 b ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach( Dz.U.2019r. poz. 2010t.j.) oraz niektórych innych ustaw działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r o swobodzie działalności gospodarcze j( Dz.U. z 2018r poz. 398 ze zm.).
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Szudziałowo tworzy i prowadzi Wójt Gminy Szudziałowo. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z trenu gminy Szudziałowo jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje Wójt Gminy Szudziałowo na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać :
- nazwę firmy, oznaczenie siedziby i adres lub imię , nazwisko i adres przedsiębiorcy,
- numer identyfikacji podatkowej ( NIP),
- numer identyfikacji REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada,
- określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
Do wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej dołącza się:
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50,00zł,
- oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Oświadczenie to powinno zawierać także:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres lub imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,
- podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Wpis jest dokonany z terminie 7 dni od dnia wpływu do organu kompletnego wniosku razem z oświadczeniem i poświadczeniem wniesienia opłaty skarbowej.
Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowała zmianę tych danych.
Zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej można dokonać na wniosek przedsiębiorcy i wymaga opłaty skarbowej w kwocie 50% stawki określonej dla dokonujących wpisu po raz pierwszy, czyli 25,00 zł.
Wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości odbywa się zgodnie z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wykreślenie może mieć miejsce na wniosek przedsiębiorcy lub w przypadku gdy Urząd Gminy Szudziałowo stwierdzi rażące nieprawidłowości w wykonywaniu działalności objętej wpisem, bądź gdy przedsiębiorca poświadczył nieprawdę w oświadczeniu. Powody wykreślenia z rejestru podaje również ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze. Wzór wniosku i oświadczenia dostępny jest poniżej .
Oświadczenie ,Rejestr , Wniosek – pliki do pobrania.
Procedura udzielenia zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
- Wymagane dokumenty:
Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
- Imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- Określenie przedmiotu i obszaru działalności;.
- Określenie środków technicznych, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności objętej wnioskiem;
- Informacje o technologiach stosowanych lub przewidzianych do stosowania przy świadczeniu usług w zakresie działalności objętej wnioskiem;
- Proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowane po zakończeniu działalności;
- Określenie terminu podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzonego czasu jej prowadzenia.
Do wniosku przedsiębiorca obowiązany jest dołączyć:
- Zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.
Oświadczenie, o którym mowa wyżej składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- Dokumenty potwierdzające gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną.
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do dysponowania nieruchomością, na której zlokalizowana jest baza transportowa do parkowania lub garażowania pojazdów.
- Dokumenty rejestracyjne pojazdów asenizacyjnych z aktualnymi badaniami technicznymi oraz dokumenty potwierdzające, że pojazdy asenizacyjne spełniają wymagania, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. Nr 193, poz. 1617).
- W przypadku dysponowania pojazdem, zarejestrowanym na podmiot inny niż wnioskodawca dokument poświadczający prawo do dysponowania sprzętem samochodowym (np. umowa leasingu, umowa użyczenia, dzierżawy itp.).
- Aktualna kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis KRS.
12.Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 107 zł
Miejsce składania wniosku:
Wniosek powinien być sporządzony wg formularza.
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami można przesyłać pocztą na adres : Urząd Gminy w Szudziałowie ul. Bankowa 1, 16-113 Szudziałowo lub składać osobiście w sekretariacie.
- Termin i sposób załatwienia:
Zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej w ciągu miesiąca od dnia wpływu wniosku do Urzędu, w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie do 2 miesięcy od dnia wpływu wniosku do Urzędu.
- Opłaty:
107 zł – opłata skarbowa za wydanie zezwolenia uiszczona jest w dniu złożenia wniosku na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Szudziałowie nr konta BS Sokółka 90 8093 0000 0020 0107 2000 0020 .
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 t.j.).
- Uchwała Nr XIX.123.2012 Rady Gminy Szudziałowo z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szudziałowo.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2012 roku w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2012 r., poz. 299).
Tryb odwoławczy:
Na decyzję o uzyskaniu zezwolenia przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Szudziałowo, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Informacje dodatkowe:
- Przed podjęciem decyzji w sprawie wydania zezwolenia Wójt Gminy Szudziałowo może:
- Wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, jednak nie krótszym niż 14 dni, brakującej dokumentacji poświadczającej, że przedsiębiorca spełnia warunki określone przepisami prawa, wymagane do wykonywania działalności objętej zezwoleniem;
- Dokonać kontrolnego sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie zezwolenia w celu stwierdzenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności objętej zezwoleniem;
- Przedsiębiorca jest zobowiązany niezwłocznie zgłaszać wójtowi wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu.
- Odmowa wydania zezwolenia, jego zmiana i cofnięcie zezwolenia następuje w drodze decyzji wójta;
- Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
- Wójt odmówi wydania zezwolenia, jeżeli zamierzony sposób gospodarowania nieczystościami ciekłymi:
- jest niezgodny z wymaganiami ustawy i przepisami odrębnymi,
- mógłby powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub środowiska,
- przedsiębiorca ma zaległości podatkowe lub zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.
- Sprawozdawczość:
- Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzenia kwartalnych sprawozdań;
- Sprawozdanie należy przekazać wójtowi w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy.
- Sprawozdanie zawiera:
- informacje o ilości i rodzaju nieczystości ciekłych odebranych z obszaru danej gminy;
- informacje o sposobach zagospodarowania nieczystości ciekłych, wraz ze wskazaniem stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;
- liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe;
- Do sprawozdania podmiot dołącza wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.
Kto prowadzi działalność działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych bez wymaganego zezwolenia – podlega karze aresztu lub karze grzywny.