Właściciel, użytkownik wieczysty lub zarządca nieruchomości, na których znajdują się wyroby zawierające azbest, ma obowiązek corocznie je inwentaryzować.
Wynik tej inwentaryzacji ujmuje się w „Informacji o wyrobach zawierających azbest”.
Przedmiotową „Informację” należy sporządzić do 31 stycznia każdego roku do:
- Wójta Gminy Szudziałowo – osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej,
- Marszałka Województwa Podlaskiego – przedsiębiorcy.
Przed wypełnieniem „Informacji o wyrobach zawierających azbest” należy sporządzić „Ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Ocenę sporządza się w jednym egzemplarzu i przechowuje się ją we własnym zakresie. Z oceny wynika stopień pilności usunięcia azbestu, który należy wpisać w „Informacji”.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wyroby zawierające azbest można wykorzystywać w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do 31.12.2032 r.
Formularz „Informację o wyrobach zawierających azbest” oraz formularz „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” dostępny jest w Urzędzie Gminy Szudziałowo, oraz poniżej.
Podstawa prawna:
- Art. 162 i 346 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm. );
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r.
w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31); - Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 ze zm.);